Press enter to see results or esc to cancel.

Blog Image
Jarek Mikeš v 

20 způsobů, jak přivést na webové stránky cílenou návštěvnost (#9)

A blížíme se do té nejnáročnější části. To, že jsme si vybrali doménu, máme sestavenou nabídku partnerů, vytvořili jsme si stránky a do nich zapracovali provizní odkazy, neznamená vůbec nic, pokud nebudeme mít návštěvnost.

Prakticky 90% naší práce bude právě o řešení návštěvnosti. Jak zajistit co nejvyšší a zároveň, jak zajistit, aby to byla relevantní návštěvnost? Slovo relevantní používám v článcích záměrně. A co to vlastně znamená? Jednoduše je to návštěvnost, která hledá to, co nabízíte či to, o čem máte vytvořený obsah.

Zkusím uvést příklad. Nerelevantní návštěvnost je, když píšete jako já například o tom, kolik mi vydělává WEDOS hosting na provizích a na stránky příjde návštěvník (třeba programátor), co hledá informace/dokmentaci k API (to je komunikační rozhraní mezi "servery"). Tento programátor nejenže nenajde na stránkách obsah, co hledá, ale z velké pravděpodobnosti ho váš obsah nemusí zaujmout. A říkáte si, jak by se na takové stránky dostal? To může být zapříčiněno třeba tím, že v článku se vyskytují klíčová slova "WEDOS" a "API". Pokud by dal hledat třeba do google klíčovou frázi "wedos api", mohlo by se stát, že tato stránka se mu nabídne.

Nejlepší návštěvnost je však ta komunitní. Tím ale nemyslím sociální sítě. Komunitní návštěvníci jsou ti, kteří jsou vašimi zákazníky, partnery, přáteli, fanoušci a jakýkoliv další sympatizanti. Pro ně je obsah, který tvoříte nejvíce relevantní. Dá se říci, že pro tyto návštěvníky je obsah přímo určený. Průběžně se pak do té vaší komunity přidávají další sympatizanti, kteří se mohou přeměnit v zákazníky, partnery a třeba i přátele.

V dalších článcích a podcastech se budeme věnovat každému způsobu více do hloubky. Ukážeme si krok po kroku, jak probíhá využití v praxi.

Na Internetu máte celkem omezené možnosti, jak se zviditelnit. Následující seznam obsahuje většinu nejpoužívanějších metod. V tomto článku uvedu ke každé metodě jen malý komentář, ale nebojte. Později si každou z nich rozepíšeme včetně příkladů, jak je využít v praxi. U každého způsobu uvádím orientačně procenta, které vyjadřují samotnou důležitost z mého pohledu.

20 způsobů, jak přivést návštěvníky na web

1. Optimalizace pro vyhledávače (SEO) - 30%

Tento pojem je sám o sobě velmi rozsáhlý a dnes už je téměř synonymem k celkovému internetovému marketingu. Nicméně jako základ je stále považována technická a obsahová úprava webových stránek (faktory on-page) a optimalizace mimo stránky (faktory off-page).

2. PR články - 5%

Publikujeme články na předem vytipovaných portálech. Často jsou PR články placené. Můžeme si je buď psát sami nebo si je nechat napsat od copywriterů. 

3. Tiskové zprávy - 5%

Jsou určené pro novináře, portály, e-ziny, blogy a podobné média. Slouží zejména jako zdroj informací k dalšímu zpracování. 

4. Webináře - 30%

Patří mezi vzdělávací nástroje, kde prostřednictvím videa v přímém přenosu prezentujete a školíte své diváky. Prostřednictvím živých chatů jste schopni interaktivně reagovat na jejich dotazy a rovnou je ve video přenosu zodpovídat. Záznam přenosu je pak perfektním marketingovým materiálem.

5. Smluvní partneři - 70%

Mezi smluvní partnery patří tzv. "spojenci", jak to s oblibou nazývám. Jedná se o partnery, kteří za určitých podmínek budou propagovat vaše stránky, produkty a služby. Mezi smluvní partnery se řadí také affiliate (provizní) partneři. Může sem ale patřit i spřátelený projekt, kde si vzájemně dodáváte určitý obsah a tím si doplňujete pestrobarevnost svého projektu. Smluvní partnery považuji za jednu z nejdůležitějších forem marketingu. Je prakticky zadarmo a v porovnání s ostatními je nesmírně efektivní.


6. Věrnostní program - 10%

Pracovat s komunitou, která se kolem vás nabalila má jednu obrovskou výhodu. Když je odměníte za jejich věrnost, ocení to a budou vás doporučovat svému okolí, když se dostanou na téma vašeho oboru. Je to takový starter offline virálního šíření.

7. E-mailing - 90%

Řadí se do skupiny nejmocnějších nástrojů pro komunikaci. Dokáže automatizovaně prodávat, udržovat vztahy s komunitou i klientelou. Tento marketingový nástroj budeme společně využívat. A v pozdějších článcích mu bude věnována větší pozornost.

8. Soutěže - 10%

Stejně jako věrnostní program, jsou soutěže nástrojem jak odměnit vaše příznivce. Nicméně soutěže mohou být velice snad použity k oslovení nových čtenářů a zákazníků. Jednoduše proto, že je neodměňujete za věrnost, ale za aktivitu. Pokud si vše dobře promyslíte, tak soutěže jdou zkombinovat z většinou zde uvedených metod propagace.

9. PPC - 80%

Placené proklikové reklamy neboli Pay Per Click. Své návštěvníky získáváte prostřednictvím placených prokliků. Je to jeden z nejlépe měřitelných zdrojů návštěvnosti, který budete mít k dispozici. V ČR se nejvíce používá systém sklik.cz, Google Adwords. Potom máte k dispozici například PPC podporu u prodeje zboží, typická je třeba heuréka.cz. Kde obchodníci musí platit za prokliky uživatelů v jednotlivých sekcích.

10. Banerová reklama - 5%

Své stránky můžete propagovat prostřednictvím banerů, které mohou mít nejrůznější formáty. Ač je tato forma reklamy na ústupu, stále má své místo při propagaci stránek a při získávání návštěvnosti. Osobně ji však považuji za pouhý doplněk. V dnešní době existuje řada blokovacích programů, které v prohlážečích tyto reklamy skrývají. Navíc cena za banery je velmi neúměrná tomu co přinesou. Musíte investovat do jejich výroby a následně publikace.
 

12. Inzerce v e-zinech - 5%

Existuje spousty oborových portálů, magazínů, které mají podobnou cílovou skupinu jako budete mít vy. Tyto portály však mají velké procento příjmů z inzerce. Mezi e-ziny patří i v určitém slova smyslu zpravodajské portály. Například www.idnes.cz. Pro vás (a koneckonců i pro mne) však inzerce v tak velkých médiích nemá smysl. Jen pro představu. Jeden reklamní článek na jeden den stojí na portálu idnes.cz od 79 000 - 99 000 Kč. 

Nicméně je řada menších, komunitnějších magazínů, kde je cena za inzerci v řádech sto korun až pár tisíc. V těchto případech je už tato forma propagace mnohem dostupnější. Já sám však inzerci v magazínech využívam velice zřídka. Jednoduše proto, že se mi nevyplatí. Ukážu vám však, že můžete mít reklamu na magazínu, aniž byste mu něco platili. Jak si zde pořád dokola opakujeme, celý Internet je o provizích, doporučeních a vzájemnému propojení. Když dáte zajímavou nabídku magazínu jako protislužbu v podobné hodnotě, tak se naplní přísloví, že "ovce zůstane celá a vlk se nažere".

13. Fóra a skupiny daného trhu - 5%

Navštěvovat diskuze a komunikovat jménem vašeho projektu (stránek), zvyšuje samotné povědomí. Často však můžete vidět naprosto špatné pochopení této metody propagace. Majitelé webových stránek přijdou, překopírují do diskuze "reklamní text" s odkazem na svoje stránky a myslí si, že mají vyhráno. Bohužel toto je to nejhorší, co můžete dělat. Pokud se budete chtít zapojovat do diskuzí, musíte postupovat tak, že budete lidem radit a poskytovat jim hodnotné informace. Do svého podpisu (profilu) si následně můžete dát informace o vašem projektu a odkaz na něj. Tato metoda však vyžaduje velmi velké množství času na diskuzních fórech. Pokud tedy rádi diskutujete, možná to bude metoda právě pro vás. Já osobě ji moc nevyužívám, právě z důvodů velké spotřeby času.

14. Sociální sítě - 90%

Bylo by až zvláštní, kdybyste sociální a komunitní sítě neznali. Minimálně znáte alespoň jednu - Facebook. Sociální sítě však mají mnohem větší záběr, než si možná myslíte. Máme totiž profesní sociální sítě (například linkedin.com, slideshare.com), microblogovací (twitter.com), komunitní (facebook.com, google plus), ale i virální (pininterest.com, instagram.com). Na pokraji všech skupin se nachází potom i služby pro sdílení videa (youtube.com, vimeo.com).

Sociální sítě vám pomohou vytvořit si komunitu vašich podporovatelů a v dalších článcích této skupině budeme věnovat mimořádnou pozornost.

15. Virální videa - 60%

Cíleně tvořená videa s často zábavným obsahem, která jsou určena k virálnímu šíření. Tedy k šíření samotnými uživateli, bez aktivity jejich tvůrců. Virálními videi lze podpořit sledovanost ostatních vašich videí a profilu, např. na YOUTUBE.

16. Podcasting - 20%

Stále velmi podceňovaná forma nepřímého marketingu. Podcasting je audio záznam, který si mohou vaši návštěvníci stáhnout do formátu MP3 či si ho můžou poslechnout přímo na Internetu. Podcastingem budujete jméno svému projektu a podporujete jeho věrohodnost. Tím docílíte virálního šíření projektu, který se následně projevuje ve zvýšení návštěvnosti.

Jak tvořit a pracovat s podcasty můžete sledovat i na tomto blogu (na pravé liště). 200000 Podcasts používám pro ty z vás, kteří si chtějí vzít informace s sebou na cesty.

17. Školení, konference, přednášky a semináře - 10%

Časem až se stanete odborníky (a třeba jimi už jste), budete moci vstoupit do více veřejné formy propagace vašich myšlenek. Můžete dát vašim příznivcům další přidanou hodnotu a podělit se o své zkušenosti. Je úplně jedno, jestli píšete o cestování, nábytku, cukrářství či děláte něco jiného. Dokonce nemusíte sdílet své zkušenosti o tom, jak se vám něco povedlo. Lidé rádi poslouchají příběhy, kdy se někomu něco nepovedlo a jak jste se z toho použili.

Školení, konference, přednášky a semináře, vám mimo jiné přinesou i hodnotné materiály k dalšímu použití pro váš projekt. Můžete z jedné akce vytvořit několik článků, videí, podcastů. Dokonce o vás budou psát i jiní blogeři a média.

18. E-booky a tiskoviny - 20%

Až se dostanete do pozice, kdy budete mít dostatek obsahu z vašeho projektu, můžete využít jeden z nejvíce podceňovaných marketingových nástrojů. Vytvořte si e-book. Vydání e-booku je velice levná záležitost, prakticky potřebujete svůj čas a možná nějakou investici do grafiky (pokud ho chcete dělat profesionálně). Nicméně vydáním e-booku získáte další materiál pro marketing. Můžete o tom napsat články, videa i podcasty. Do e-booku dejte něco navíc, co na vašich webových stránkách čtenář nenalezne. Dejte mu bonusový obsah.

E-book můžete poskytovat zdarma, případně za kontakt a nebo ho můžete prodávat za vámi stanovenou částku. E-booky zdarma jsou často pouze určitou reklamní nabídkou. Obsahují sice informace, ale ne do takové hloubky jako třeba placené e-booky. Samozřejmě se na trhu vyskytují e-booky různých kvalit, bude jen na vás do jaké skupiny se přidáte vy.

19. Exporty dat (feedy) - 60%

Sdílení datových formátů budete postupem času využívat čím dál častěji. Ihned po založení vašeho blogu jste přišli do prvního střetu - RSS zdroj. Datový formát pro čtečky, tedy aplikace, které si umí načíst obsah vašich stránek a upozornit čtenáře, kdy jste vydali nový článek. Čtenář v tomto případě nemusí stránky vůbec navštívit, pro to, aby zjistil, že máte nový článek.

Další datové formáty se využívají například u e-shopů. U nás jsou nejrozšířenější formáty XML zdrojů pro Heuréka.cz a Zboží.cz. V těchto formátech dáváte do zbožových vyhledávačů seznamy svého zboží a ten je dál zpracovává. V Česku méně známé potom datový formát pro Google Products. Můžete se setkat i s XML zdroji pro slevové portály.

Dokonce vaši budoucí partneři mohou po vás chtít datové zdroje vaší nabídky. Třeba nabídku ebooků, vašich školení, atp. Datové zdroje jsou tak jedním z nejjednodušších způsobů, jak předat vaši nabídku či jak si převzít cizí nabídku k vám. Ušetří čas, nemusíte nic přepisovat ani vyplňovat ručně. Zdroje jsou většinou automatizované a neustále se sami aktualizují.

20. Vaše osoba - 100%

To nejlepší si dávám na konec. V Česku se mi nelíbí jedna věc. Většina lidí si nechává své podnikání pro sebe. Mají zajímavý projekt či činnost a i když potřebují podporu lidí, tak ve svém okolí se o tom téměř nezmiňují. Přijde mi to jako velice nepraktický přístup. První místo, kde musíte dát najevo, co děláte, je právě vaše okolí. Vaše okolí vám dává přímou odezvu a podněty. A pokud nebudete schopni přesvědčit u piva či u kávy svoji kamarádku, jak chcete přesvědčit naprosto cizí lidi? Ano, trošku to paušalizuji, ale jen se nad tím zkuste zamyslet. A pokud jste doteď mlčeli, přestaňte. Ukažte všem v čem jste dobří či v čem chcete být dobří. Uvidíte, že vás někteří z okolí mile překvapí.

 

Měření návštěvnosti

A ještě než se pustíte do získávání návštěvnosti, je zapotřebí, abyste byli schopni ji změřit. Pokud nebudete vědět, kolik návštěvníků k vám přišlo, co u vás dělají a odkud přišli, nebudete schopni se zlepšovat. Nebudete moci odstraňovat nedostatky, protože je nebudete znát.

WebSeller vás základními čísly bude provázet automaticky. Nicméně je potřeba aktivovat si ideálně účet u Google Analytics. Jednoduše si u Google Analytics vytvořte účet, je zdarma. Poté bude potřeba tyto registrační údaje vložit do WebSelleru, který se postará o zbytek. Propojí měřící nástroj Google Analytics a zajistí veškeré technické nastavení (vloží měřící kódy na stránky za vás).



Nemějte obavy, nebudete se muset učit tak komplexní nástroj jako je Google Analytics.

Tento nástroj naleznete pohodlně ve svém WebSeller účtě a to včetně nejpoužívanějších statistických informací. Ovládat jej budete tak, jako všechny jiné aplikace na které budete zvyklí. Jak si vytvořit účet v Google Analytics a jak účet propojit s WebSellerem se dozvíte v dalším článku.

 

Foto: FromSandToGrass


Líbil se vám článek? Sdílejte jej.


comments powered by Disqus