Press enter to see results or esc to cancel.

Blog Image
Jarek Mikeš v 

První kroky nastavení blogu - optimalizace pro vyhledávače / SEO (#11)

Jeden z dalších kroků, který bude potřeba u vašeho blogu nastavit, jsou prvky, usnadňující indexaci vyhledávačům.

V překladu to znamená, že musíte blog připravit tak, aby ho například google.com nebo seznam.cz mohl co nejsnáze přečíst. Pokud těmto vyhledávačům připravíte obsah ke konzumaci, mnohem snáze pak budete dohledatelní prostřednictvím vyhledávání.

Optimalizace či SEO, je jedno z nejkontroverznějších oborů na Internetu vůbec. Existuje bezpočet názorů, praktik a pseudo oborů, které pod SEO zapadají. Pravdou je, že řada rad a metod, funguje jen v kombinaci s určitými dalšími faktory. Proto neexistuje úplně univerzální návod, jak docílit perfektních výsledků.

Já s oblibou svým klientům říkám, že mají zapomenout na vše, co o SEO vědí a zapamatovat si jen pár základních pouček. Pokud se jimi budou řídit, určitě nic nezkazí a spadnou do skupiny tzv. přirozených výsledků vyhledávání. Tedy nastane to, co správně nastávat má.

Pro vyhledávače jako Google a český Seznam.cz jsou největší nepřátelé právě SEO konzultanti, dá-li se to tak říci. A proč? Protože to je skupina lidí, co záměrně ovlivňuje všechny související faktory, aby popostrčili obsahově třeba nezajímavý výsledek do popředí.

Pro začátek bude stačit, když budete průběžně dodržovat tyto pravidla:

1/ Pište svým kategorií titulky stránek

Titulek kategorií je velmi důležitý. Zobrazuje se ve výsledku hledání, takže působí také psychologicky. To znamená, že pokud nebude dostatečně atraktivní, uživatel s největší pravděpodobností klikne na ten pod vámi.
A vůbec nezáleží, jestli jste byli první ve výsledku vyhledávání na frázi "blog o cestování".


Titulkům stránek se také často říká META title. To proto, že jsou uložené ve skryté části vašich webových stránek. Tento titulek se vyčítá například jako název záložek v internetových prohlížečích.

A co do nich vyplnit? Pokud máte například kategorii s názvem Blog, redakční systém automaticky vygeneruje titulek se stejným názvem. Jenže mít titulek blog je asi stejně hodnotné, jako kdybyste tam nic neměli. Proto byste ho měli nastavit třeba na "Blog o cestování po Evropě - každý den aktuální článek". Je důležité, abyste se vyvarovali jednoslovným a obecným textům. Také zapomeňte na titulky typu: "Komplexní služby v oblasti stavebnictví", mnohem lepší by bylo: "Vyhlášené stavebnictví pro okres Brno a okolí". Pamatujte, že psychologie textu zde hraje stejnou roli jako samotný obsah.

Titulky vyplňujte v aplikaci Kategorie, kde naleznete záložku SEO. Každá kategorie vašeho webu by měla mít nastavené titulky.

2/ Názvy kategorií a článků mějte obsahově výstižné

Stejně jako titulky stránek jsou velmi důležité kategorie. Jak jsem již uvedl, pokud nevyplníte titulek, automaticky se převezme z názvu kategorie. Navíc samotný název kategorie se vkládá na to nejdůležitější místo webové stránky - do nadpisu první úrovně, též pod označením H1. Měl by tedy obsahovat ten nejdůležitější výraz, který v krátké frázi vystihne celý obsah stránky.

To stejné platí i u názvů článků. Názvy článků se také dávají do nadpisů první úrovně a navíc se dávají do titulků. Narozdíl od titulků u kategorií není možné titulky článků přímo měnit. Je tedy velmi důležité, aby byly názvy článků výstižné po obsahové stránce a zároveň lákavé po té psychologické.

3/ Odkazujte na své články

I když se to zdá zvláštní, vzájemné odkazování mezi články vám pomůže zpevnit strukturu webu. Díky tomu je pak pro vyhledávače i pro uživatele snažší se na vašem blogu či webu pohybovat. Snadno se dostanou tam, kam chcete vy.

Zpětnými odkazy uvnitř webu nemusíte šetřit, narozdíl od těch, které směřují mimo web. Nicméně i zde platí zlaté pravidlo, všeho moc škodí. A když to nebude vadit vyhledávačům, tak uživatelé určitě neocení několik desítek odkazů v článku o jedné normostraně.

4/ Mějte hezké URL adresy kategorií

Kdysi se říkalo, že název domény a URL adresa jako taková má velký vliv na to, jak vás budou vyhledávače vnímat. Pokud je doména např. www.cestopisec.cz a chcete zvýraznit stránku s cestovním průvodcem, určitě byste nechtěli, aby se vaše kategorie jmenovala www.cestopisec.cz/?cat_id=33 nebo www.cestopisec.cz/pruvodce/. A proč? Protože klíčová slova v doméně stále mají své místo, jak u vyhledávačů, tak u uživatelů.

Proto bych cestovního průvodce čekal na adrese www.cestopisec.cz/cestovni-pruvodce/. Naopak může se stát, že chcete adresu zjednodušit. Budete mít třeba objednávkový formulář pro školení.

Mít adresu www.cestopisec.cz/objednavkovy-formular-skoleni/ se nepamatuje moc dobře. Určitě v tomto případě zkrátit adresu na www.cestopisec.cz/objednavka/ je v mnoha směrech výhodné. Lehce tuto informaci předáte v osobním rozhovoru, po telefonu a velmi dobře se adresa pamatuje.

5/ Odkazujte na cizí stránky velmi přiměřeně

Odkazování na cizí stránky není nic špatného, naopak. My se ale budeme snažit odkazovat pouze na ty, ze kterých něco máme. Jestli to je provize z prodeje nebo vzájemná výměna či projev dobré vůle není důležité.

Odkazujeme pouze na to, co je pro nás výhodné a co je dle našeho úsudku hodnotné. To od nás očekává vyhledávač a to od nás očekávají i uživatelé. A my přece nechceme ani jednu stranu zklamat, že ano?

6/ Vědomě "klíčujte"

Klíčování, tak nazývám úkon, kdy si do svého obsahu dáváte to, co je pro vás důležité. Tedy například chci vytvořit obsah (všimněte si, že nepíši: chci vytvořit článek) o tom, jak vytvořit výdělečný blog. Proto se všude snažím držet fráze: Jak vytvořit výdělečný blog. Tyto klíčová slova, respektive tato klíčová fráze (tak se nazývá více klíčových slov ;-) pohromadě) je pro mne natolik důležitá, že ji mám v titulku stránky, v názvu článku a dokonce se mi několikrát vyskytuje v textu článku (třeba 2-3x ji zmíním), mám ji také v URL adrese.

Díky tomu vím, že jsem na svém blogu udělal maximum pro to, abych vyhledávačům a veřejnosti zdůraznil, že toto je TA fráze, co je DŮLEŽITÁ.

Toto jsou základní pravidla, které vám při jejich dodržování pomohou zkvalitnit obsah, ale také výsledky u vyhledávačů.

Není to optimalizace v tom smyslu, jak ji nabízí a prezentují agentury a konzultanti, je to ale základ, který vám pomůže.


Líbil se vám článek? Sdílejte jej.


comments powered by Disqus