Press enter to see results or esc to cancel.

Jarek Mikeš v 

Jak vlastně funguje marketing na Internetu (#3)

Internetový marketing je velmi často skloňované spojení. V odborné sféře je velká řada souvisejících oborů, na které se internetový marketing rozděluje, ale ty nebudete ve svých začátcích potřebovat. Internetový marketing je jednoduše celý trh na Internetu. Tedy potkávání se nabídek s poptávkou. Pro lepší představu jsou níže uvedeny příklady.

Příklad č.1 - Nákup masáže ve slevě

Můžete si to představit například na slevovém portálu. Zákazník vyhledává slevu a slevový portál mu ji zprostředkuje. Z pohledu zákazníka je to velice jednoduchý obchod. Jenže věděli jste, že v jediném obchodě vznikne kolik dalších obchodů? Slevové portály rozdělujeme na přímé prodejce slev a agregátory. Přímí prodejci slev domlouvají nabídku s poskytovateli služeb a následně ji za provizi zahrnují do své nabídky. Mezi přímé prodejce patří třeba slevomat.cz. Potom tu máme slevové agregátor. To jsou portály, které přebírají nabídky přímých prodejců. Za samotné zprostředkování obchodu si tak bere provizi navíc slevový agregátor. Mezi agregátory patří například raketa.cz.

Jenže, abysme to ještě více zamotali. Do celého obchodu vstupuje navíc i platební brána. Což je služba, která zajišťuje placení přes Internet (přes více platebních metod). Platební brána si také vezme z celého obchodu provizi. Jsou to často i jedntky procent. Mezi platební bránu patři například GOPAY.

Tady je cesta jednoduchého obchodu slevového portálu.

  1. Zákazník si koupí službu ve slevovém agregátoru - voucher na masáž
  2. Platební brána dostane provizi
  3. Slevový agregátor dostane provizi
  4. Slevový portál, který slevu s obchodníkem zprostředkoval dostane provizi
  5. Obchodník dostává odměnu (často i méně než 50% z původní prodané nabídky)

Příklad č.2 - Prodej zboží v e-shopu přes Video

Představte si, že na YOUTUBE uvidíte krásnou video recenzi vašeho vysněného notebooku. Recenzi udělal internetový magazín. Vy si přečtete v popisku YOUTUBE informace o produktu a prokliknete se na e-shop, kde se zboží prodává. Případně kliknete na odkazy ve videu.

V okamžiku prokliknutí jste byli však "přiřazeni" zprostředkovateli, tedy internetovému magazínu. A kdykoliv na e-shopu něco nakoupíte,  tak z vás bude mít tento magazín provizi. Ptáte se, co když vypnete počítač? Zavřete prohlížeč? To vůbec nevadí. E-shop si vás bude pamatovat několik měsíců.

Příklad č. 3 - Kliknutí na legrační obrázek či video

V předchozích příkladech byly varianty, kdy si někdo musí něco koupit. Vy sami můžete však zprostředkovat obchod, aniž byste tušili, že jste tak právě učinili. Představte si, že na Facebooku uvidíte srandovní video s koťátkem. Prokliknete se a podíváte se, co je na tom tak zábavného.

Na stránkách s legračním videem jsou umístěny reklamy, které odměňují provozovatele stránek za počet zobrazení stránek. Respektive počet zobrazení reklam. Na tyto reklamy se nemusí ani dokonce kliknout. Díky tomu jste totiž načtením stránek zprostředkovali obchod mezi dodavatelem reklamy a provozovatelem stránek, kde je video zobrazeno. 

Takto bych mohl pokračovat do nekonečna. Na Internetu je téměř každý obchod uskutečněný formou doporučení, odkazem, zprostředkováním. A jakmile pochopíte základní principy, jak se střetává zákazník, obchodník a zprostředkovatel, máte z velké části vyhráno.

 

Přejít na další článek: 
Jaké obchodní nástroje budete potřebovat? (#4)

 

Foto: kev-shine

 


Líbil se vám článek? Sdílejte jej.


comments powered by Disqus